Mijn 5 tips voor meer ondernemersgeluk

Ben je ook ondernemer? En, geniet je van je ondernemersgeluk?

Ondernemen happy matters

Ondernemen happy matters

Precies een jaar geleden op  8 maart – niet toevallig op Internationale vrouwendag – werd ik opnieuw ondernemer. Opnieuw omdat ik na zo’n vijftien jaar ondernemerschap een vierjarig uitstapje had gemaakt naar loondienst. Ik ben weer terug op het nest en kan ondernemen in de ‘eerste leg’ nu goed vergelijken met de ‘tweede leg’. Toen ik vorig jaar opnieuw ging ondernemen nam ik een besluit. Ik wil net zo succesvol zijn als met mijn eerste bedrijf, maar ik wil ook eindelijk de vorstelijke vrijheid smaken van het ondernemerschap. Met het bijbehorende geluk. Daarom gaf ik mijn bedrijf een veelzeggende vlag: Happy Matters. Ik maakte vijf voornemens, die ik graag met je deel. Vaak gaan ondernemerstips over groei en geld. Deze gaan over geluk, met groei in het kielzog.  Doe er je voordeel mee:

  1. Ik koester komkommertijd

Het moét druk, druk, druk zijn. Dat was het mantra in de eerste leg. Maar het enige wat ik mezelf daarmee oplegde wás druk, druk, druk. Nu probeer ik niet te stressen als het eens luw is qua opdrachten. Ik zie het als bezinningstijd. Tandje-terug-tijd. En als dat vooruitzicht me nog meer stress bezorgt, dan weet ik dat ik het contactsleuteltje nog niet moet omdraaien. Het is geen verloren tijd, integendeel. Ik voed mijn creatieve geest; ik lees een goed boek, zie vrienden en kijk van een afstandje naar mezelf. Komkommer is gezond, dus komkommertijd is van levensbelang.

  1. Ik speel geen ondernemertje

Ik ben Happy Matters begonnen voor meer vrijheid. Dus waak ik ervoor dat ik geen ondernemertje ga spelen. Daarmee bedoel ik in standaard plaatjes denken en daarnaar handelen. Een voorbeeld: natuurlijk wil ik mijn klanten netjes ontvangen, maar netjes is niet per se balie, lobby, pantry. Ik heb een ruime werkkamer, that’s it. De lobby is de lunchroom verderop. Mijn werkkamer deel ik af en toe met werknomaden, want co-creëren is fijner dan ‘co-ncurreren’.
Misschien kies ik ooit wel voor een leasebak… nee hoor, een bakfiets is waarschijnlijker. Wil jij wel ondernemer spelen, word dan ondernemer 3.0. Of ondernemer -3.0 als dat je beter past. Ik ken een vormgever die al 20 jaar succes heeft  zonder website, visitekaartje of LinkedIn profiel. Dat kan gewoon, omdat zij dat zo kiest!

  1. Ik laat me niet intimideren

Grote kans dat jij ook af en toe kijkt naar hoe je concurrenten het doen. Verleidelijk. Vooral als je actief bent op social media ontmoet je de meest onwaarschijnlijke wonderkinderen. Ik betrapte me erop dat ik me veel te vaak en met iedereen vergeleek. Ik wilde én net zulke power webinars geven als die extraverte goeroe én net zo’n held zijn op de vierkante millimeter als die ingetogen illustrator die ik zo bewonder. Van al dat vergelijken werd ik niet vrolijker. Ik heb mezelf streng toegesproken: ‘Heleen, dat inspiratie opdoen is prima, maar laat je niet intimideren’.

  1. Ik regisseer het aantal prikkels

De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar iedereen heeft zijn tax. Ik word gelukkig van geregeld even ‘uit de lucht’ zijn. Zo kan ik focussen op de opdracht die ik heb aangenomen. Dat vind ik wel zo eerlijk tegenover de klant die mij heeft ingeschakeld. Nu nog de discipline inbouwen om op vaste momenten per dag mijn email te checken. Hoop dat jou dat wel lukt….

  1. Ik kies mijn eigen pad

Hoe unieker je bent, hoe minder concurrenten je hebt. Dat is toch de droom van alle ondernemers? Communicatieadviseurs te over, maar Happy Matters maakt wereldverbeteraars zichtbaar. Dat werkt. Ik had het nog maar net in mijn profiel en nieuwsbrief gezet, of ik kreeg de opdracht een logo te ontwerpen, ik werd gepeild voor een parttime baan in de groene hoek en ik mocht offerte maken voor een promotieklus. En met de keuze voor wereldverbeteraars viel mijn blik op Geluksroute Delft waar ik inmiddels aan meewerk. Selectieve perceptie heet dat; zien wat je wilt zien. En ik weet niet of dat een woord is, maar ik merk dat er ook iets bestaat als tweerichtings-selectieve-perceptie. Klant en aanbieder zien élkaar.

Bonustip: Geluk is geen bedreiging voor geld

Geluk is niet gelijk aan flierefluiten en zeker niet aan zweverig of irreëel. Ik ben niet bang om omzet te verliezen omdat ik mijn eigen weg kies. Ik onderneem nu op een manier die bij me past, waar ik gelukkig van word. Nu doe ik mijn werk geconcentreerder, zit vaker in een flow en heb er meer plezier in. Dat zien mijn klanten terug in de kwaliteit en creativiteit. En daar belonen ze me voor. Dank jullie voor een fantastisch eerste (en vijftiende) jaar!